INTERNT



Jympa

Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad och funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allround träning i suverän form. På en timme får du träna allt; styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på bas- och medelnivå, alla med samma träningsupplägg. För bästa effekt och skonsam träning, välj en nivå där Du har lite marginaler. Då kan Du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul! Oavsett vilken intensitet Du väljer; kom ihåg att alltid lyssna på Din kropp.

Bas

Från grunden utan hopp
Bas är en varierad och skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta. Bas är hoppfritt, men innehåller lite jogging eller andra steg som "ättar från golvet. 
Barntillåtet från året du fyller 10 år i vuxens sällskap.

Medel
Högre tempo och hopp
Passar Dig som är van att röra på Dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg. 
Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Box
Tuff träning med mycket box- och kampsportskänsla
Box är tuff träning med mycket box- och kampsportskänsla. Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat. Finns i 55 eller 70 minuters upplägg. Vi tränar med handskar och mitsar.

Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Cirkelfys
Funktionell, sportig träning i stationer
Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna. 
Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Core
Funktionell träning med fokus på bålstabilitet
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.
Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande.
Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner. 
Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Dans fusion
Showa loss med steg och dansstilar
Här blandas olika stilar, t ex disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset. Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet. Barntillåtet från året du fyller 10 år i vuxens sällskap.

Familj
Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans
Familjejympan är lekfull Jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.

HIT
HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom.
Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser. 
Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Intervall Flex

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

Jympa soft
tar hänsyn, bygger upp och utmanar
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.
Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning.Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas
Totalt är passet 45 min. Barntillåtet från året du fyller 10 år i vuxens sällskap.

SkivstångIntervall
Effektiv styrketräning och tuff kondition
Gillar Du sportig, rak och ösig styrketräning samt tuff konditionsträning? Då är Skivstång/Intervall något för Dig. Styrketräningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, hantlar, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar Du själv genom att välja stång och hantlar från ett par kilo upp till ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger Dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar. På detta plussas 15 minuter konditionsträning i intervallform. Intervallövningarna är enkla men rejält jobbiga, om Du vill. Passet vänder sig till Dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass.

Totalt är passet 75-80 min. Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.

Station
Jympa med styrketräning i stationer
Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds med en skön uppvärmning och avslutas med ett svettigt konditionsavsnitt som du känner igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fyra varv och jobbar ungefär en minut per station. På varv 1-3 gör vi dessutom en helgruppsövning som avslutning innan nästa varv börjar.

Även om Station är vår mest styrkeinriktade jympa så får du fortfarande allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är cirka 60 minuter och kan köras på bas, medel eller intensinivå. Har du frågor kring övningar och vilken intensitet de ligger på så bara fråga... Barntillåtet från året du fyller 10 år i vuxens sällskap.

Yoga
Fysisk, lugn och meditativ
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir. 

Du behöver inte ha tränat yoga innan. Åldersgräns fr o m året Du fyller 13 år.


 

 



© Friskis&Svettis Eslöv | Denna webbsida bygger på DATIQs Hemsida i en Låda